VERKEER

20 jaar Brabants VerkeersveiligheidsLabel

Koploper in verkeerseducatie

Honderden kinderen zijn in Nederland jaarlijks betrokken bij verkeersongevallen. Meer dan een hele schoolklas komt daarbij om. Structurele verkeerseducatie is daarom van levensbelang. Brabant was 20 jaar geleden de eerste provincie die ermee startte. En nog steeds helpt het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL) basisscholen en gemeenten met verkeerslessen en -projecten. Met succes: 91% van de scholen heeft inmiddels het label.

Lees meer

Meest verkeersveilige provincie

Basisscholen en gemeenten investeren sinds 1997 mee om van Brabant de meest verkeersveilige provincie te maken.

Dat leverde al 817 BVL-scholen en 746 toekenningen van het label op. Dit keurmerk toont aan dat de school zich structureel inzet voor verkeerseducatie. Dat gebeurt met verkeerslessen en -projecten, zoals ANWB Streetwise, het dodehoekproject ‘Veilig op Weg’ van Veilig Verkeer Nederland en het verkeersexamen in groep 7. Gemeenten en scholen zorgen verder samen voor een verkeersveilige omgeving. “De echte kracht zit bij de scholen zelf”, aldus wethouder Aletta van der Veen van Gilze en Rijen. “Zonder hun inzet en enthousiasme is het trekken aan een dood paard.”

‘Zonder de inzet en het enthousiasme van de scholen is het trekken aan een dood paard.’

Aletta van der Veen | Wethouder Gilze en Rijen

‘In het begin was het samen met de gemeente en het BVL-team echt pionieren.’

Anja Dekkers | Groepsleerkracht basisschool De Rietgoor

Mobieltjes in het verkeer

De allereerste basisschool die het Brabants VerkeersveiligheidsLabel omarmde was De Rietgoor in Roosendaal. “In het begin was het samen met de gemeente en het BVL-team echt pionieren”, vertelt groepsleerkracht Anja Dekkers. “We deden al wel aan verkeerslessen, maar zeker niet zo gestructureerd als nu. Zo besteden we nu veel meer aandacht aan het verkeer rondom de school. En ook het gebruik van mobieltjes in het verkeer is een hot item. Om het label te behouden, moeten we ons ook blijven ontwikkelen. Milieubewustzijn is een van de nieuwe BVL-criteria. Daarmee kunnen we als school extra scoren.”

‘De structuur die het BVL biedt, geeft onze leerkrachten de handvatten voor goede verkeerseducatie.’

Aletta van der Veen | Wethouder Gilze en Rijen

Het grote succes van het BVL zit vooral in de aanpak. Via een lesprogramma brengt het BVL verkeerseducatieprojecten voor het basisonderwijs in beeld binnen een lokaal netwerk. De scholen kiezen zelf hun verkeersmethodes, projecten en materialen. “Onze taak als gemeente is vooral het ondersteunen van de 9 basisscholen binnen onze grenzen”, zegt wethouder Aletta van der Veen.

“Een jaar of 10 geleden was ik als BVL-ouder betrokken bij de certificering van de school van mijn zoon. Als wethouder sta ik nu meer op afstand; vanuit een BVL-werkgroep regelen de scholen het onderling prima zelf. De structuur die het BVL biedt, geeft onze leerkrachten de handvatten voor goede verkeerseducatie. Waar nodig denkt de gemeente mee.”

Brabant koploper

Het Brabants VerkeersveiligheidsLabel is onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid van de provincie. Dat richt zich op 3 pijlers: infrastructuur, handhaving en gedrag. Als het gaat om structurele verkeerseducatie (gedrag) is Brabant na 20 jaar nog steeds koploper in Nederland. 8 andere provincies en Vlaanderen namen de systematiek over en volgen het BVL nog altijd op de voet. Want het label blijft zich vernieuwen. Zo is het BVL begin deze maand digitaal gegaan. De scholen vullen vanaf nu het digitale activiteitenplan online in en controleren zélf hun score en of ze labelwaardig zijn.
Een meer eigentijdse procesaanpak dus, die het BVL ontwikkelde naar aanleiding van deelname in een Europees verkeersproject.

‘De meerwaarde van het label is dat het ons scherp houdt.’

Marcel Wijgergangs | directeur Kindcentrum De Rakt

Brons, zilver of goud

Verder worden basisscholen voortaan gecertificeerd met brons, zilver of goud. Een bronzen ster staat voor het huidige BVL-niveau; met de nieuwe criteria ‘milieubewust’ en ‘gezond naar school’ is een zilveren of gouden ster te behalen. Kindcentrum De Rakt in Helmond scoort met de nieuwe criteria op dit moment brons. De school is sinds maart vorig jaar BVL-school en behaalde onder leiding van bouwcoördinator Job Tonnaer in rap tempo het label. “We waren al actief met verkeerslessen en voldeden dus al aan veel criteria”, verklaart directeur Marcel Wijgergangs. “Waar het vooral op neerkwam, was het aanbrengen van meer structuur. Wat dat betreft is de digitalisatieslag vanuit het BVL een uitkomst. De meerwaarde van het label is ook dat het ons scherp houdt en dat we uitdragen dat verkeersveiligheid hoog in het vaandel staat.”

Mobility Challenge

Het BVL start op 6 september met de Mobility Challenge. Deze mobiliteitsprijsvraag voor basis- en voortgezet onderwijs sluit aan op het al lopende gesprek met Brabanders over de toekomst van de mobiliteit. De vraag is wat leerlingen ervan verwachten. Hun ideeën over hoe ze in 2030 denken naar school te gaan, kunnen ze met foto’s, een filmpje of op een andere creatieve manier indienen. Gedeputeerde Christophe van der Maat maakt de winnaars bekend tijdens de Dutch Design Week in oktober. De deelnemers maken kans op een drone, een 3D-printer of een andere prijs naar keuze van € 1000. De gedeputeerde bezoekt met een College Tour de winnende scholen.

VerkeersQuiz

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Verstuur

Aanmelden

Brabant Magazine is gratis. Nog geen abonnee? Meld u hier aan.

U kunt zich hier afmelden.

Meld aan