Dat leverde al 817 BVL-scholen en 746 toekenningen van het label op. Dit keurmerk toont aan dat de school zich structureel inzet voor verkeerseducatie. Dat gebeurt met verkeerslessen en -projecten, zoals ANWB Streetwise, het dodehoekproject ‘Veilig op Weg’ van Veilig Verkeer Nederland en het verkeersexamen in groep 7. Gemeenten en scholen zorgen verder samen voor een verkeersveilige omgeving. “De echte kracht zit bij de scholen zelf”, aldus wethouder Aletta van der Veen van Gilze en Rijen. “Zonder hun inzet en enthousiasme is het trekken aan een dood paard.”
‘Zonder de inzet en het enthousiasme van de scholen is het trekken aan een dood paard.’
‘In het begin was het samen met de gemeente en het BVL-team echt pionieren.’
De allereerste basisschool die het Brabants VerkeersveiligheidsLabel omarmde was De Rietgoor in Roosendaal. “In het begin was het samen met de gemeente en het BVL-team echt pionieren”, vertelt groepsleerkracht Anja Dekkers. “We deden al wel aan verkeerslessen, maar zeker niet zo gestructureerd als nu. Zo besteden we nu veel meer aandacht aan het verkeer rondom de school. En ook het gebruik van mobieltjes in het verkeer is een hot item. Om het label te behouden, moeten we ons ook blijven ontwikkelen. Milieubewustzijn is een van de nieuwe BVL-criteria. Daarmee kunnen we als school extra scoren.”
‘De structuur die het BVL biedt, geeft onze leerkrachten de handvatten voor goede verkeerseducatie.’
Het grote succes van het BVL zit vooral in de aanpak. Via een lesprogramma brengt het BVL verkeerseducatieprojecten voor het basisonderwijs in beeld binnen een lokaal netwerk. De scholen kiezen zelf hun verkeersmethodes, projecten en materialen. “Onze taak als gemeente is vooral het ondersteunen van de 9 basisscholen binnen onze grenzen”, zegt wethouder Aletta van der Veen.
“Een jaar of 10 geleden was ik als BVL-ouder betrokken bij de certificering van de school van mijn zoon. Als wethouder sta ik nu meer op afstand; vanuit een BVL-werkgroep regelen de scholen het onderling prima zelf. De structuur die het BVL biedt, geeft onze leerkrachten de handvatten voor goede verkeerseducatie. Waar nodig denkt de gemeente mee.”
Het Brabants VerkeersveiligheidsLabel is onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid van de provincie. Dat richt zich op 3 pijlers: infrastructuur, handhaving en gedrag. Als het gaat om structurele verkeerseducatie (gedrag) is Brabant na 20 jaar nog steeds koploper in Nederland. 8 andere provincies en Vlaanderen namen de systematiek over en volgen het BVL nog altijd op de voet. Want het label blijft zich vernieuwen. Zo is het BVL begin deze maand digitaal gegaan. De scholen vullen vanaf nu het digitale activiteitenplan online in en controleren zélf hun score en of ze labelwaardig zijn.
Een meer eigentijdse procesaanpak dus, die het BVL ontwikkelde naar aanleiding van deelname in een Europees verkeersproject.
‘De meerwaarde van het label is dat het ons scherp houdt.’
Verder worden basisscholen voortaan gecertificeerd met brons, zilver of goud. Een bronzen ster staat voor het huidige BVL-niveau; met de nieuwe criteria ‘milieubewust’ en ‘gezond naar school’ is een zilveren of gouden ster te behalen. Kindcentrum De Rakt in Helmond scoort met de nieuwe criteria op dit moment brons. De school is sinds maart vorig jaar BVL-school en behaalde onder leiding van bouwcoördinator Job Tonnaer in rap tempo het label. “We waren al actief met verkeerslessen en voldeden dus al aan veel criteria”, verklaart directeur Marcel Wijgergangs. “Waar het vooral op neerkwam, was het aanbrengen van meer structuur. Wat dat betreft is de digitalisatieslag vanuit het BVL een uitkomst. De meerwaarde van het label is ook dat het ons scherp houdt en dat we uitdragen dat verkeersveiligheid hoog in het vaandel staat.”
Het BVL start op 6 september met de Mobility Challenge. Deze mobiliteitsprijsvraag voor basis- en voortgezet onderwijs sluit aan op het al lopende gesprek met Brabanders over de toekomst van de mobiliteit. De vraag is wat leerlingen ervan verwachten. Hun ideeën over hoe ze in 2030 denken naar school te gaan, kunnen ze met foto’s, een filmpje of op een andere creatieve manier indienen. Gedeputeerde Christophe van der Maat maakt de winnaars bekend tijdens de Dutch Design Week in oktober. De deelnemers maken kans op een drone, een 3D-printer of een andere prijs naar keuze van € 1000. De gedeputeerde bezoekt met een College Tour de winnende scholen.