Magazine Brabant Magazine 37 | November 2018
Het bedrijfsverzamelgebouw heet ‘Spirit’. En de bedrijfsverzamelhal ‘Pionier’. Er zijn ook diverse hangars, zoals ‘Hangar 3A’. De namen geven meteen de achtergrond aan van Aviolanda Aerospace: de luchtvaart. De civiele- en militaire luchtvaart om precies te zijn. Ruimtelijk gezien bestaat het complete Aviolandaterrein uit 2 delen: de militaire vliegbasis Woensdrecht (met Logistiek Centrum Woensdrecht, LCW) en het bedrijvenpark Aviolanda Aerospace. Het hek, vroeger een strikte scheiding tussen beide delen, is sinds maart vorig jaar geopend. Letterlijk en figuurlijk. Dat tekent een almaar nauwer wordende samenwerking tussen de 2 buren.
Ruimtelijk gezien bestaat het complete Aviolandaterrein uit 2 delen: de militaire vliegbasis Woensdrecht en het bedrijvenpark Aviolanda Aerospace.
Over enkele jaren komt daar het motorenonderhoud bij van de F35, het nieuwe Nederlandse gevechtsvliegtuig. Maar er zijn ook bedrijven die composieten (samengestelde materialen) ontwikkelen (Nederlandse Composites Maintenance Centre, DCMC) of onbemande vliegtuigen.
Dat laatste heeft recent geresulteerd in het opzetten van het Dutch Drone Centre Woensdrecht (DDC). Verder is er ook een Aircraft Maintenance & Training School (AM&TS), een hoogwaardige opleiding in vliegtuigtechnisch onderhoud.
‘We staan inmiddels in ieder geval goed voorgesorteerd.’
“Qua vastgoedontwikkeling en onroerend goed zijn we redelijk op orde. We moeten nu werken aan verbetering van het fijnere ecosysteem en werken aan de groei van het maintenance cluster, mede op basis van de spin-off van het onderhoud aan de F35.”
Hek open
Het openen van het (tot dan toe altijd gesloten) hek tussen de vliegbasis en het bedrijventerrein is meer dan een symbolische stap alleen, zegt Heijmans.
Het is namelijk nog maar het begin. “We ontwikkelen nu bijvoorbeeld een nieuwe hal, waarin op dagelijkse basis defensie, Fokker en andere bedrijven met elkaar samenwerken. Aan nieuwe composieten. Aan nieuwe onderdelen. Nee, we hebben nog geen defintieve naam voor die hal, dus suggesties zijn welkom. Én we willen graag 1 beveiligingssysteem voor defensie enerzijds en onze terreinen en mensen anderzijds.”
‘We ontwikkelen nu een nieuwe hal, waarin op dagelijkse basis defensie, Fokker en andere bedrijven met elkaar samenwerken’
Ook van het Dutch Drone Centre verwacht Heijmans veel. Dat moet onder meer een duidelijker regelgeving opleveren voor het gebruiken van een drone. “Zo denken wij na over systemen met drones die bosbranden opsporen. We gaan wellicht proeven doen in de bosrijke gebieden rondom Woensdrecht. Maar drones gaan ook dijken en kustlijnen bewaken.”
Heijmans heeft de ambitie om het bedrijventerrein en de werkgelegenheid verder te laten groeien. “Ik ga er vooral voor zorgen dat bedrijfsleven, onderwijs en overheid hier nóg beter met elkaar kunnen samenwerken en dat het cluster 1 geheel wordt”, zegt Sander Heijmans. “We staan inmiddels in ieder geval goed voorgesorteerd.”
Drones gaan ook dijken en kustlijnen bewaken.
Er zijn nog geen reacties. Voegt u er als eerste een toe?