VERKEER

Groene golf voor fietsers…
en meer

Brabantse fietsvindingen

Hij komt er echt: een groene golf voor fietsers. Nu nog op proef, maar straks op veel plaatsen in Brabant. En deze innovatie is ook in Brabant ontwikkeld. Evenals de fietsbeleving-simulator en een fietsnetwerk-analysesysteem. Te zien op het Nationaal Fietscongres in Tilburg, maar nu al uitgebreid in Brabant Magazine. Evenals 3 fietssnufjes.

Lees meer

Meest verkeersveilige provincie

Het Nationaal Fietscongres vindt plaats op 20 en 21 september in Tilburg. Voor de 6e keer komen fietsprofessionals bij elkaar.

Het congres staat dit jaar in het teken van innovatie. Want de fiets wordt op allerlei fronten geïnnoveerd. Met grote ontwikkelingen en kleine snufjes. In Brabant gebeurt dat in samenwerking tussen de steden, provincie, NHTV, Avans Hogeschool en TNO.

Nieuwe technologieën

De provincie Noord-Brabant ondersteunt fietsinnovaties maar al te graag. Met het fietsstimuleringsproject B-riders, met diverse fiets-apps, met allerlei nieuwe technologieën.

Omdat al dit soort ontwikkelingen leiden tot meer fietsen en tot minder auto’s op de weg.
Joost de Kruijf en Geert de Leeuw zijn als bedenkers/initiatiefnemers en projectleiders nauw betrokken bij tal van kennisinnovaties op het gebied van de fiets in Brabant. Begonnen vanuit en in samenwerking met de hogeschool NHTV in Breda.

Steeds kekker
En voor wie er oog voor heeft: de fietsen worden steeds mooier, kekker en kleurrijker. Loop maar eens een fietsenwinkel binnen.

De groene golf voor fietsers komt er aan. Ontwikkeld in Brabant.

Groene golf voor fietsers

De groene golf is al bekend van de auto. Je komt aanrijden, het verkeerslicht staat op groen.

Als je je houdt aan de aangegeven adviessnelheid, springt het volgende verkeerslicht ook op tijd op groen. Er zijn – soms nog op proef – al wel voorlopers van dit systeem. Kruispunten met stoplicht-voorrang voor fietsers bijvoorbeeld. Fietsers worden vroegtijdig gedetecteerd en krijgen daarna zo snel mogelijk groen.

Nóg beter
De nieuwe methode is nóg beter: via een app (en later een chip in de fiets) ziet het systeem de fietser al van verre aankomen. Het systeem weet met welke snelheid deze rijdt en zet het stoplicht op tijd op groen. Deze toepassing komt straks – ook op proef – onder meer in Tilburg en – weer – in ’s-Hertogenbosch en Breda. Een stap verder is, wanneer je een groene golf krijgt doordat meerdere stoplichten na elkaar op groen gaan.

‘Sommigen zien in deze virtuele straat de Boschstraat in Breda, anderen de Tuinstraat in Tilburg.’

Joost de Kruijf | Fietsexpert
Fietssimulator met
VR-bril

CycleSpex is simpel gezegd een fietssimulator met VR-bril. Deze is ontwikkeld door NHTV in Breda.

Initiatiefnemer Joost de Kruijf en medeoprichter Geert de Leeuw leggen de vinding maar wat graag uit. “De fietser zet een Virtual Reality-bril op en ziet in 3D een fietspad, compleet met auto’s, huizen, overstekende voetgangers, obstakels en met alles wat je maar in het echt kunt tegenkomen. Op die manier kun je een fietspad dat ontwikkeld wordt, vooraf uitproberen op de fietsbeleving van potentiële gebruikers en waar nodig aanpassen. De beleving wordt automatisch geregistreerd doordat de fietser na afloop van elke fietstocht een korte vragenlijst invult, ook met de VR-bril natuurlijk.”

‘We kunnen met recht zeggen dat wij aan toegepast wetenschappelijk fietsonderzoek doen.’

Joost de Kruijf | Fietsexpert
CyclePRINT met GPS-gegevens

Ook CyclePRINT is ontwikkeld door de mobiliteitsdeskundigen van NHTV in Breda. Bedenker/initiatiefnemer Joost de Kruijf vertelt: “Het werkt op basis van GPS-gegevens.

Het systeem vertaalt de vele duizenden Brabantse fietsbewegingen naar beleidsrelevante inzichten en toont die op een kaart of plattegrond. Zo kun je het huidige gebruik van het fietsnetwerk, de fietssnelheden- en vertragingen, de aantallen fietsers, routes en fietsbewegingen nauwgezet in kaart brengen.”

Voorspellen
Het systeem kan verder ook een potentiële hoeveelheid fietsers voorspellen als er nieuwe snelfietsroutes worden aangelegd of als knelpunten op het huidige netwerk worden opgelost. “CyclePRINT en CycleSpex zijn als het waren broertje en zusje”, stelt De Kruijf. “Met het ene systeem werken we aan verbeteringen die voor de fietser handig zijn en met het andere systeem aan het verbeteren van de fietsinfrastructuur. Ze versterken elkaar. Een provincie die zich in 2020 de slimste fietsprovincie van Nederland wil kunnen noemen, heeft veel meerwaarde aan dit soort inzichten en ontwikkelingen en doet daar ook veel voor.

Daarom zijn we blij met een goed partnerschap.”

Wetenschappelijk fietsonderzoek
“Er zijn tal van fietsinnovaties. Maar wij hebben met zowel CycleSpex als met CyclePRINT praktijk relevante toepassingen ontwikkeld. We kunnen ook met recht zeggen dat wij aan toegepast wetenschappelijk fietsonderzoek doen”, zegt De Kruijf lachend.

Slimme geneeskunde

Reageren

Dank voor uw reactie. Het zal worden getoond na goedkeuring.

    Er zijn nog geen reacties. Voegt u er als eerste een toe?

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Contact

Naam

E-mail

Bericht

Verstuur

Aanmelden

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang het Brabant Magazine gratis in je mailbox!

Uw naam

E-mail

Meld aan