NATUUR

Stoeptegels eruit, planten erin

Schoolpleinen
met groen

Veel schoolpleinen bestaan eigenlijk alleen maar uit tegels en speeltoestellen. Vaak ontbreekt groen. En dat is jammer, want kinderen leren bijvoorbeeld beter wanneer een schoolplein veel natuur bevat. Daarom komt er een subsidieregeling waarmee scholen in Brabant stoeptegels kunnen vervangen door groen. “Het ziet er heel mooi uit en het is vrolijker”, zegt leerling Beau van de Beppino Sarto school in Eindhoven.

Lees meer

Spannend spelen

Wie het schoolplein van de Beppino Sarto school in Eindhoven oploopt, merkt meteen het verschil. Een deel van het plein bestaat uit bomen, planten, struiken, riet.

Waar het spannend spelen is, waar je doorheen kunt lopen en je in kunt verstoppen. Waar er in het seizoen ook groenten zijn, die je zelf kunt oogsten. En planten met prachtige bloemen. Opmerkelijk genoeg merk je het verschil als je op het schoolplein staat. Kinderen zijn speelser, vrolijker, actiever en worden positief uitgedaagd. Vraag het maar aan Beau. “Er is daar ook een poortje, en dat is heel gezellig, want daar kunnen kinderen doorheen rijden met wagentjes”, zegt zij.

Groen schoolplein in Eindhoven

‘Een groen schoolplein is vrolijker.’

Leerling Beau | Beppino Sarto school in Eindhoven

Jacqueline van der Ark | adjunct schoolleider
Groener en uitdagender

Vrijeschool De Strijene in Oosterhout heeft een heuse tuinwerkgroep, waarin ouders zitten. “Onze 3 schoolpleinen zijn toegankelijk voor leerlingen én de andere kinderen uit de buurt. Onze hoofdambitie is dan ook de schoolpleinen uitnodigender voor hen te maken”, zegt adjunct schoolleider Jacqueline van der Ark. “Het groenplan omvat in eerste instantie het aanplanten van bomen, het neerleggen van grote boomstammen als speel- en zitelementen, het plaatsen van een container om groot speel- en sjouwmateriaal in op te slaan, een waterpomp en een boomhut/platform. Kortom: de schoolpleinen groener en uitdagender maken. Met deze eerste fase van uitvoering van onze groene schoolpleinen is een bedrag van € 11.000 gemoeid. Dat willen we deels met subsidie bij elkaar krijgen.”

Er kunnen dit jaar 50 basisscholen gebruikmaken van de regeling.

Klimaatbestendig

Stoeptegels eruit; gras, bomen, struiken, bloemen en groenten erin. Brabantse schoolpleinen natuurlijk, gezond, klimaatbestendig en avontuurlijk maken. Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk Brabantse scholen en gemeenten enthousiast worden om schoolpleinen groener te maken. Want groene schoolpleinen hebben allerlei voordelen: ze zijn gezond en leerzaam.

Ze bevorderen de biodiversiteit. Ze maken de leefomgeving meer klimaatbestendig. En voor kinderen, ouders en buurtgenoten is het leuker om er na schooltijd nog te zijn. Bovendien wijst onderzoek uit dat kinderen op scholen met ‘groene schoolpleinen’ minder pesten en beter leren.

Hun stem wordt melodieuzer, de gezicht­s­uitdrukking zachter en ze worden hulpvaardiger.

Beter functioneren

Kinderen met ADHD zijn extreem gevoelig voor prikkels van buiten. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze kinderen beter functioneren, en soms zelfs geen medicatie meer nodig hebben, als je ze elke dag een dosis natuur geeft, zo staat te lezen in een recente uitgave van de Stichting Vakinformatie Siergewassen.

Wetenschapsjournalist Mark Mieras, die ook het startschot voor de Brabantse aanpak gaf, zegt daarover: “Dat is een stevige bevestiging van de natuur als vluchthaven.” Kinderen komen in een socialere toestand. Hun stem wordt melodieuzer, de gezichtsuitdrukking zachter en ze worden hulpvaardiger. “Leerlingen leren sneller om zichzelf te ontwikkelen, kunnen beter hun aandacht vasthouden en leren beter”, zegt Mieras.

Subsidieregeling

En dus komt er een subsidieregeling voor scholen in Brabant. Het geld en de andere middelen komen van de partners van ‘Gezonder Brabant’: de provincie, de 4 Brabantse waterschappen, het Prins Bernhard Cultuurfonds en het interbestuurlijk programma Jong Leren Eten. De provincie trekt er de komende vier jaar € 1,6 miljoen voor uit. Er kunnen dit jaar 50 basisscholen gebruikmaken van de regeling.

Hulp
In de subsidieregeling wordt maximaal 70% van de inrichtingskosten vergoed. Voor de rest moet de school zelf zorgen. Om het project te laten slagen, is betrokkenheid en eigenaarschap vanuit gemeenten, school en ouders essentieel. Omdat het niet voor iedereen meteen duidelijk is hóe je een schoolplein kunt ‘vergroenen’, steken de initiatiefnemers ook energie in het bij elkaar brengen van de nodige kennis en ervaring. Dat gebeurt door de inzet van hoveniers en groenbedrijven.

‘Prachtig om met elkaar de handen ineen te slaan.’

Miriam Haagh | wethouder Onderwijs in Breda

Gezonde speelomgeving

Zoals al gezegd: ook gemeenten zijn actief en enthousiast. Miriam Haagh, wethouder Onderwijs in Breda: “Wij willen in Breda vol inzetten op een gezonde speelomgeving voor kinderen. Een omgeving die stimuleert om te ontdekken, te bewegen en te ontspannen. Een omgeving bovendien die ook nog eens meehelpt om regenwater sneller af te voeren en ’s zomers beschutting en verkoeling te bieden op warme dagen. Prachtig om met elkaar de handen ineen te slaan. In Breda doen we dat samen met onderwijs, provincie, en JOGG (jongeren op gezond gewicht, red.).”

Miriam Haagh | wethouder Onderwijs in Breda

Dit is SMART

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Naam

E-mail

Bericht

Verstuur

Aanmelden

Brabant Magazine is gratis. Nog geen abonnee? Meld u hier aan.

U kunt zich hier afmelden.

Uw naam

E-mail

Meld aan