MOBILITEIT

Elke dag, elke spits

1.300 auto’s minder

128 werkgevers in Brabant doen mee, ruim 70.000 werknemers, 95.000 studenten, en er zijn 13 communities gevormd. Met die cijfers alleen al is het doel bereikt: minder files op het Brabantse hoofdwegennet. Het Brabant mobiliteitsnetwerk (bmn) heeft resultaat geboekt.

Lees meer

Stimuleren van fietsgebruik | Campus regio Eindhoven

Spannend spelen

Het Brabant mobiliteitsnetwerk heeft ervoor gezorgd dat bedrijven een e-bike aanschafregeling hebben ingevoerd voor hun werknemers.

En dat de campussen in de regio Eindhoven samen fietsgebruik onder hun werknemers stimuleren. Dat er knelpunten van fietspaden zijn aangepakt of de verkeersdoorstroming grootschalig is verbeterd. En dat werknemers samen elektrische deelauto’s gebruiken.

Meerwaarde

Het Brabant mobiliteitsnetwerk is actief in ‘s-Hertogenbosch, Tilburg, Breda, Helmond, Eindhoven en Veldhoven, en binnenkort ook in Veghel.

Het netwerk valt onder de grotere paraplu van het programma Beter Benutten, dat de drukste stukken weg op de drukste momenten van de dag letterlijk beter wil benutten om zo de druk daar weg te halen.

Want als er tijdens de spits maar 10% minder auto’s de weg op gaan, staan er helemaal geen files meer, zeggen deskundigen.

Na de zomer verschijnt het evaluatierapport over Beter Benutten. Een van de belangrijkste conclusies: mensen bij elkaar brengen en samen laten werken aan mobiliteit geeft effect. Veel effect.

‘We willen de automobilist een “keuzereiziger” laten worden.’

Tim Wille | Mobiliteitsregisseur
Verscheidenheid

We spreken twee betrokkenen aan één tafel bij uitgeverij Malmberg in ’s-Hertogenbosch, in het Paleiskwartier, pal achter het station.

Tim Wille is Mobiliteitsregisseur bij het Brabant mobiliteitsnetwerk. Volgens hem liggen de kansen om het doel te halen in het vinden van het gemeenschappelijk belang. “Een bedrijf als uitgeverij Malmberg heeft een ander belang dan energienetbeheerder Enexis. Enexis wil bijvoorbeeld de groenste organisatie van Nederland worden. Malmberg heeft een parkeerprobleem. En ASML in Veldhoven moet dit jaar een paar duizend mensen extra aannemen en heeft dus een vraagstuk rond bereikbaarheid.”

Feiten & Cijfers
Brabants Mobiliteitsnetwerk

‘Een bedrijf als uitgeverij Malmberg heeft een ander belang dan energienetbeheerder Enexis.’

Tim Wille | mobiliteitsregisseur
Parkeerprobleem

Het ene bedrijf heeft dus een probleem, het andere een ambitie. “Wij hadden inderdaad een parkeerprobleem”, vult Stan Theunissen, manager HR van uitgeverij Malmberg aan.

“Wij hebben te weinig parkeerplaatsen ter beschikking voor onze 250 personeelsleden.

In samenwerking met het mobiliteitsnetwerk hebben we nu allerlei maatregelen getroffen.”

Geen parkeerkaart
Medewerkers die minder dan 10 kilometer van hun werk wonen, krijgen geen parkeerkaart meer. Mensen die minder dan 5 kilometer van een station wonen, krijgen ook geen parkeerkaart, vertelt Theunissen.

Maatregelen

‘We willen hen graag stimuleren met de trein te reizen,” aldus de manager HR van Malmberg. ”En we heffen parkeergeld voor de parkeerplaatsen onder ons kantoorpand: € 35 per maand. Dat is altijd nog minder dan de € 90 die de dichtbijgelegen parkeergarage per maand kost. Van de opbrengst financieren we stimuleringsmaatregelen voor alternatief vervoer, zoals e-bikes en inzet van Greenwheels (openbare leenauto’s, red.) of elektrische deelautos die eigendom zijn van de community van deelnemende bedrijven in het Paleiskwartier.”

‘Wij hadden inderdaad een parkeerprobleem.’

Stan Theunissen | Manager HR uitgeverij Malmbergr

‘Dankzij bmn zijn we ook beter thuis geraakt in de subsidie­mogelijkheden.’

Stan Theunissen | manager HR uitgeverij Malmberg
Communities

Zoals gezegd: bmn werkt met 13 communities, groepen van bedrijven die op 1 locatie samen werken om de mobiliteit te verbeteren. “We onderscheiden 5 fasen bij die communities”, legt Tim Wille uit. “Kwalificeren, opstarten – ofwel de belangen op tafel krijgen –, werkend maken, werkend houden en verbreden.

Veel bedrijventerreinen waar die communities actief zijn, hebben een bedrijvenvereniging die al jaren een stil bestaan leidt. Wille: “De communities over mobiliteit blazen nieuw leven in de lokale samenwerking, want het gáát ook echt over iets. Ze hebben iets om over te praten en een oplossing voor te vinden.”

Bekijk de video

Paleiskwartier

Als er tijdens de spits maar 10% minder auto’s de weg op gaan, staan er helemaal geen files meer, zeggen deskundigen.

Stimuleren

Elk bedrijf vanuit het eigen standpunt en ambitie. Wille: “Want de grote vraag die we steeds moeten beantwoorden is toch altijd: wat is het voordeel voor mij?”

Realistisch zijn
Stan Theunissen: “Wij als Malmberg hadden nog niet gehoord van B-riders (een programma om werknemers te stimuleren met de fiets naar het werk te komen in plaats van met de auto, red). Dankzij bmn zijn we ook beter thuis geraakt in de subsidiemogelijkheden en kunnen we veel kennis met andere bedrijven uitwisselen. Aan de andere kant moeten we realistisch zijn in wat we kunnen bereiken in alternatief vervoer: onze accountmanagers bezoeken enorm veel scholen in het hele land en die zijn nou eenmaal vaak lastig te bereiken met het openbaar vervoer.”

Keuzereiziger

Tim Wille, Mobiliteitsregisseur bij het Brabantmobiliteits- netwerk:“ De provincie heeft ons de opdracht gegeven om te komen tot minder autogebruik en minder spitsverkeer van en naar de Brabantse economische toplocaties en dus te komen tot een betere bereikbaarheid. Een van de methoden om dat doel te bereiken is de automobilist een ‘keuzereiziger’ te laten worden.”

De gewone automobilist gaat elke dag standaard met de auto naar zijn of haar werk.

De ‘keuzereiziger’ bekijkt de avond tevoren wat het weer wordt, waar hij of zij naar toe moet, en hoe daar het makkelijkst of snelst te komen.

Apps
“Met inzet van apps en allerlei diensten moet die persoon per dag kunnen kiezen voor een bepaald type vervoer. Elke dag weer“, licht Wille toe. “Anders gezegd: iemand die 5 dagen in de week met de auto gaat, kan dat niet 5 dagen in de week voor altijd veranderen. Maar enkele dagen in de week wel.”

Fijnproevers & smaakmakers

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

LinkedIn

Contact

Verstuur

Aanmelden

Brabant Magazine is gratis. Nog geen abonnee? Meld u hier aan.

U kunt zich hier afmelden.

Meld aan